Skrzyżowanie w centrum Warszawy do przebudowy. Powodem budowa nowego garażu podziemnego
Pod pl. Powstańców Warszawy obecnie trwa budowa czterokondygnacyjnego parkingu podziemnego. Kierowcy zyskają 420 miejsc postojowych schowanych pod powierzchnią, a piesi mogą liczyć na zieloną przestrzeń z drzewami i krzewami. Parking zacznie działać na przełomie 2024 i 2025 roku, ale już teraz ZDM planuje, jak będzie zorganizowany ruch wokół placu.
Nie chcemy czekać na zakończenie tych prac, by zmieniać okolicę. Dlatego właśnie ogłosiliśmy przetarg na przebudowę skrzyżowania ul. Świętokrzyskiej z pl. Powstańców Warszawy. Nasze działania są tak skoordynowane, by zakończyć prace jeszcze przed otwarciem parkingu podziemnego. Zgodnie z warunkami umowy między jego wykonawcą a miastem przebudujemy sygnalizację świetlną na Świętokrzyskiej, by umożliwić łatwy dojazd kierowcom na miejsca postojowe, które znajdą się pod powierzchnią pl. Powstańców Warszawy - podkreślili drogowcy.
Przetarg na przebudowę sygnalizacji i zmiany na ulicy Mazowieckiej ogłoszono w listopadzie 2023 roku, a wykonawcę wybrano pod koniec stycznia 2024 r. Roboty za niewiele ponad 2,5 mln złotych wykona firma AN Projekt z Warszawy.
Co się zmieni?
Obecnie ul. Świętokrzyska na wysokości pl. Powstańców Warszawy ma szerokość od dziewięciu do dwunastu metrów. Na jezdni wyznaczono po jednym pasie ruchu w każdym kierunku oraz dodatkowe pasy do skrętu w lewo przed skrzyżowaniami. Takiej możliwości nie ma obecnie przy pl. Powstańców Warszawy, gdzie przed remontem ruch odbywał się jednokierunkowo (w stronę pl. Piłsudskiego).
Na ul. Świętokrzyskiej dla jadących od strony Nowego Światu planujemy tu wyodrębnić dodatkowy pas do skrętu w lewo, którym łatwo będzie można wjechać na podziemny parking. Co ważne, przebudowa układu drogowego i sygnalizacji świetlnej w pasie ul. Świętokrzyskiej nie koliduje z istniejącą zielenią - przekazał ZDM.
Zmieni się także organizacja ruchu na ul. Mazowieckiej. Obecnie jest to jednokierunkowa ulica, szeroka nawet na 9,5 metra, z dwoma pasami ruchu w stronę ul. Królewskiej. Na jezdni jest także wyznaczony dwumetrowy pas do parkowania dla samochodów osobowych. ZDM chce, by ul. Mazowiecka stała się dwukierunkowa. Dodatkowo wyznaczone zostaną na niej przystanki dla autobusów.
Przy okazji zostanie uporządkowana przestrzeń na rozwidleniu ul. Mazowieckiej i Kredytowej przy skrzyżowaniu z ul. Traugutta. Obecnie nie ma tam sygnalizacji świetlnej, a przechodnie mogą się przemieszczać na drugą stronę przez szerokie przejścia dla pieszych. Sporą część jezdni zajmuje w tym miejscu przestrzeń wyłączona z ruchu. To ma się zmienić.
W tym miejscu planujemy rozbiórkę betonowej wyspy dzielącej jezdnie. Przybędzie za to zieleni. Nowe trawniki pojawią się u wlotu ul. Kredytowej z obu stron przejścia dla pieszych. Zielono będzie także na niewielkich wyspach dzielących jezdnie ul. Mazowieckiej przed skrzyżowaniem z ul. Traugutta i Kredytową. W tej reprezentacyjnej przestrzeni, w otoczeniu zabytkowych budynków funkcjonuje obecnie rozległe skrzyżowanie z wyspą z betonowej kostki. Wyspa zostanie znacznie zmniejszona oraz obsadzona zielenią. Przejście po zachodniej stronie skrzyżowania zostanie skrócone. Na obu jego krańcach skujemy beton i założymy trawniki. Na przejściach po południowej i północnej stronie skrzyżowania pojawią się azyle, które poprawią bezpieczeństwo pieszych. W tym drugim przypadku przed przejściem pojawi się dłuższy pas rozdzielający kierunki ruchu, który również będzie zazieleniony - zapowiedzieli drogowcy.
Ukraina rozpocznie oficjalne rozmowy o przystąpieniu do UE
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?